Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030

Artykuł sponsorowany
Rozwój województwa łódzkiego będzie harmonijny i zrównoważony tylko wówczas, gdy funkcjonujące na jego terenie podmioty gospodarcze, instytucje otoczenia biznesu, uczelnie wyższe, organizacje samorządowe, będą wspierały procesy innowacyjne we wszystkich obszarach aktywności gospodarczej.

Potrzeba wsparcia innowacyjności była impulsem do opracowania projektu Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030.

Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030 jest strategicznym dokumentem określającym cele i kierunki działań innowacyjnych. To również ciągły proces rozwoju systemu innowacji w regionie oraz świadomości systematycznego rozwoju potencjału innowacyjnego. Jest to także analiza potencjału badawczo-rozwojowego regionu i poziomu technologicznego przedsiębiorstw, ich skłonności do stosowania innowacyjnych rozwiązań oraz pobudzania współpracy i wymiany doświadczeń.

Wszystkich zainteresowanych kwestiami innowacyjności i kierunkami rozwoju Województwa Łódzkiego, gorąco zachęcam do zapoznania się z artykułami zawartymi w niniejszym opracowaniu. Zapraszam również do aktywnego udziału w konsultacjach społecznych dotyczących Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030, które rozpoczną się już w styczniu 2013 roku.

Witold Stępień
Marszałek Województwa Łódzkiego

Unia Innowacji

Innowacje a przez to wzrost konkurencyjności gospodarki europejskiej są obecnie priorytetem polityki unijnej. Są one najbardziej efektywnym źródłem wzrostu gospodarczego. Komisja Europejska przygotowała projekt dotyczący ustanowienia Unii Innowacji. Inicjatywa koncentruje się na innowacjach, które przyczynią się do rozwiązania najważniejszych wyzwań społecznych określonych w strategii Europa 2020. Jej celem jest włączenie do udziału w działaniach wszystkich zainteresowanych stron i regionów. Odpowiedzią Regionu Łódzkiego na to wyzwanie jest nowa Regionalna Strategia Innowacji i uruchomienie Łódzkiej Platformy Transferu Wiedzy.
Regionalna polityka innowacji jest stosunkowo nowym obszarem aktywności samorządu województwa. Nie został on dotychczas uregulowany prawnie jako jego zadanie. Ustawa o samorządzie województwa wskazuje, że samorząd wykonuje określone ustawowo zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, lecz nie wymienia wprost zadań z zakresu gospodarki i innowacyjności. Wskazuje obowiązek wspierania rozwoju konkurencyjności oraz innowacji jedynie pośrednio. Również pośrednio rekomendację do wspierania przedsiębiorczości zawiera ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zapisy dotyczące wspierania innowacyjności pojawiają się wprost w kontekście celów strategii rozwoju województwa. Legitymację dla samorządu województwa do wspierania przedsiębiorczości, a pośrednio innowacyjności zawiera ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, gdzie zawarto dyspozycję wspierania rozwoju przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Prawodawca świadomie nie zawężał obszaru kreowania polityki innowacji przez samorządy, dając im tym samym szerokie pole wyboru instrumentów wsparcia. Jednak rola nadana innowacjom przez Komisję Europejską wskazuje na pilną konieczność aktualizacji ustawy o samorządzie terytorialnym i dokonania zapisów wskazujących wprost na obowiązek wspierania innowacyjności przez samorządy.
Podstawowym instrumentem kreowania polityki innowacyjnej w regionie jest Regionalna Strategia Innowacji wraz z Łódzką Platformą Transferu Wiedzy. Znaczenie Platformy dla rozwoju innowacji wynika z możliwości jakie oferuje ona w trzech obszarach kluczowych z punktu widzenia budowania wartości regionu: rozwoju kapitału ludzkiego, powstawaniu relacji biznesowych i interpersonalnych pomiędzy sferą B+R a przedsiębiorcami oraz możliwości kreowania procesu innowacji.
Projekt stanowi nowatorskie podejście do procesu transferu wiedzy. Jest skoncentrowany nie tylko na transferze wiedzy z nauki do biznesu (Science to Business), ale również na przekazywaniu wiedzy z biznesu do nauki (Business to Scence). Będą wykorzystane narzędzia wspierające współpracę pomiędzy ośrodkami badawczymi a innowacyjnymi przedsiębiorstwami.
W ramach Platformy naukowcy i studenci będą mieli możliwość prezentacji profilu zawodowego i osiągnięć naukowych. Dzięki temu powstanie możliwość komercjalizacji pomysłów i opracowań. Wiedza na temat zapotrzebowania na konkretne innowacje zgłaszane przez sferę biznesu ułatwi dopasowanie oferowanych przez uczelnie innowacyjnych rozwiązań i usług do potrzeb rynku. Mechanizm ten ułatwi wdrażanie wyników badań w praktyce.
Efektem funkcjonowania Platformy będzie podniesienie świadomości technologicznej wśród przedsiębiorców, nawiązanie i zacieśnienie współpracy sektora MŚP z branżą naukową, wzrost tempa rozwoju nowych technologii w regionie i wdrażanie ich do praktyki gospodarczej. Platforma umożliwi upowszechnienie osiągnięć lokalnej kadry naukowej, a także promowanie inicjatyw innowacyjnych w ośrodkach akademickich, co zaowocuje wzrostem konkurencyjności regionalnych podmiotów gospodarczych i dynamizacją potencjału naukowego w województwie.
W tym kontekście ważną rolę w tworzeniu innowacji odegra zdolność firm i naukowców do współpracy – zarówno na poziomie wewnętrznym jak i z partnerami zewnętrznymi. Zaproponowane w ramach Platformy rozwiązania umożliwiają nawiązanie tego typu relacji. Za ich pomocą można błyskawicznie nawiązać kontakt, zamieścić lub wybrać ofertę a jednocześnie podzielić się informacją z innymi nie będąc ograniczonym miejscem działalności.
Stworzenie platformy zarządzania innowacjami opartego na dialogu regionalnym i towarzyszących mu form komunikacji jest procesem długotrwałym i wymagającym zaangażowania wielu instytucji i przedsiębiorstw. Kluczową rolę w początkowym okresie odegrają organizacje zrzeszające przedsiębiorców i jednostki badawczo rozwojowe z regionu.

Jacek Skwierczyński
Zastępca Dyrektora
Departament ds. Przedsiębiorczości
Urząd Marszałkowski w Łodzi

Prace nad RSI 2030

W województwie łódzkim trwają obecnie prace nad przygotowaniem nowej Regionalnej Strategii Innowacji. Firma Deloitte Business Consulting SA oraz Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., którym powierzone zostało przeprowadzenie prac w tym zakresie zrealizowały już część zadań przewidzianych w ramach projektu, m.in.: zorganizowana została konferencja otwierająca projekt, przeprowadzono szereg spotkań konsultacyjnych i paneli ekspertów, wykonane zostały wywiady pogłębione z przedstawicielami kluczowych instytucji naukowo-badawczych, uczelni oraz instytucji otoczenia biznesu, do których przekazano również ankietę w wersji elektronicznej. Przeprowadzone zostało także badanie ankietowe wśród przedsiębiorców działających w regionie.
Dzięki realizacji powyżej wskazanych zadań możliwe było dokonanie diagnozy sytuacji w obszarze innowacyjności w województwie. Przedsiębiorstwa aktywne innowacyjnie w regionie stanowią zaledwie 10% przedsiębiorstw usługowych oraz 14% przedsiębiorstw przemysłowych wśród ogółu przedsiębiorstw. Najniższy odsetek przedsiębiorstw przemysłowych, które w latach 2008-2010 wprowadziły innowacje, wystąpił właśnie w województwie łódzkim (13,4%). Główne bariery ograniczające rozwój innowacyjności, zidentyfikowane w ramach badania, dotyczą trudności ze zdefiniowaniem tego, co się kryje pod pojęciem „INNOWACJA” oraz związanej z tym ograniczonej świadomości w zakresie korzyści wynikających z realizacji projektów innowacyjnych. Dużym problemem jest również ograniczony poziom wzajemnego zaufania podmiotów działających w regionie, jak również niski poziom wymiany informacji pomiędzy instytucjami otoczenia biznesu, uczelniami oraz przedsiębiorstwami. Znacząca przewaga małych i średnich przedsiębiorstw o niskim potencjale innowacyjnym pogłębia tą sytuację – przedsiębiorstwa te charakteryzują się najniższą świadomością w zakresie korzyści płynących z takiej współpracy. Z drugiej strony brak zorientowania sektora B+R na komercjalizację wyników badań i  współpracę z przedsiębiorcami, przy jednoczesnym braku przejrzystych i czytelnych zasad takiej współpracy, wpływa na ograniczenie rozwoju innowacyjności w regionie. Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na fakt, iż zakres kształcenia na uczelniach wyższych oraz prowadzone badania naukowe nie odpowiadają ich potrzebom. Problemy zdefiniowane w województwie łódzkim są w dużej mierze tożsame z problemami zidentyfikowanymi w innych regionach Polski.
Nowe wyzwanie stojące przed państwami członkowskimi UE i ich regionami wynikające z kierunków unijnej polityki rozwoju na lata 20014-2020 dotyczy konieczności określenia dziedzin, branż, w których będzie specjalizował się każdy region i które powinny zostać ujęte w strategii rozwoju innowacji. W praktyce oznacza to konieczność przygotowania strategii inteligentnej specjalizacji (tzw. „smart specialization”), co będzie warunkowało możliwość pozyskania funduszy strukturalnych w nowej perspektywie finansowej. Inteligentna specjalizacja powinna wynikać z potencjału danego regionu, z tego, co stanowi o jego specyfice i wyjątkowości. Dlatego też na etapie przygotowywania dokumentu Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030, jednym z kluczowych zadań, stojących przed wykonawcą we współpracy z podmiotami działającymi w obszarze innowacji w regionie, będzie wyznaczenie kluczowych branż, które staną się „lokomotywą” rozwoju regionu.
W ramach Strategii Rozwoju zostało wskazanych kilka kluczowych dla regionu branż w tym m.in.: przemysł medyczny, farmaceutyczny, kosmetyczny, tekstylny, rolno-spożywczy, materiałów budowlanych, energetyka. Na etapie przygotowania RSI podlegają one dodatkowej ocenie pod kątem możliwości ich rozwoju w zakresie innowacyjności oraz potencjału naukowego dostępnego w regionie łódzkim. Podmioty działające w obszarach wskazanych w RSI, jako specjalizacje regionu będą miały możliwość uzyskania dodatkowego wsparcia doradczego oraz finansowego dostępnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Wsparcie w ramach Regionalnej Strategii Innowacji będzie się opierało na trzech głównych filarach:
-Priorytet 1. Specjalizacja regionalna
-Priorytet 2. Rozwój potencjału innowacyjnego regionu
-Priorytet 3. Zarządzanie innowacjami w regionie
Działania wskazane do realizacji w ramach poszczególnych priorytetów przyszłej RSI mają na celu – z jednej strony – wykorzystanie potencjału gospodarczego i technologicznego województwa łódzkiego poprzez koncentrację na wybranych specjalizacjach („lokomotywach wzrostu”), z drugiej – wsparcie rozwoju innowacji w szerokim zakresie niezależnie od branży w jakiej funkcjonuje przedsiębiorstwo (m.in. poprzez wsparcie innowacji produktowych, procesowych, organizacyjnych, marketingowych). Zaproponowane podejście przewiduje ograniczanie zidentyfikowanych w województwie łódzkim barier w zakresie wdrażania innowacji na wybranych etapach procesu wdrażania projektów i działań proinnowacyjnych zgodnie z poniżej zaprezentowanym schematem.

Dzięki zastosowaniu podejścia procesowego możliwe jest również wskazanie samorządowi województwa planu działań, którego wdrożenie warunkuje powodzenie realizacji zadań na kolejnym etapie procesu, np. bez poprawy świadomości przedsiębiorców w zakresie korzyści płynących ze współpracy czy narzędzi do komunikacji nie będzie możliwości zbudowania potencjału podmiotów do nawiązania współpracy i realizacji wspólnych projektów badawczo-rozwojowych.
Dlatego też w ramach poszczególnych priorytetów wskazanych do realizacji w zaktualizowanej RSI układ celów został odniesiony do poszczególnych etapów procesu kreowania innowacji, tj.: świadomości, wiedzy, komunikacji, współpracy, finansowania oraz ryzyka. Przykładowo, celem poszerzania świadomości w obszarze innowacji wśród najmłodszej grupy odbiorców, w październiku br. został uruchomiony konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży na zaprezentowanie swojego innowacyjnego wynalazku. Konkurs spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem, głównie wśród dzieci ze szkół podstawowych.
W najbliższej przyszłości w ramach opracowywanej Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego zaplanowany został cykl konsultacji społecznych. Głównym ich celem jest zapewnienie wysokiego poziomu uspołecznienia procesu tworzenia RSI 2030, poprzez włączenie do procesu najważniejszych podmiotów życia gospodarczego takich jak: przedsiębiorstwa, jednostki naukowo-badawcze, jednostki samorządu terytorialnego, instytucje otoczenia biznesu oraz wszystkie podmioty zainteresowane podnoszeniem poziomu innowacyjności regionu. W trakcie poszczególnych spotkań prezentowany i dyskutowany będzie wstępny tekst Strategii, dzięki czemu wszyscy zainteresowani będą mogli aktywnie uczestniczyć w tworzeniu Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego. Konsultacje odbędą się w pierwszej połowie stycznia 2013 roku w Łodzi, Pabianicach, Skierniewicach, Piotrkowie Trybunalskim oraz Sieradzu. Po szczegółowe informacje odsyłamy wszystkich zainteresowanych do strony www.biznes.lodzkie.pl lub www.larr.lodz.pl.

Łódzka Platforma Transferu Wiedzy

Wszyscy budujmy innowacyjne społeczeństwo

Łódzka Platforma Transferu Wiedzy jest projektem zrealizowanym przez Departament ds. Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi przy znacznym udziale środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego geneza wiąże się z zapotrzebowaniem na mechanizmy ułatwiające transfer technologii w regionie. Komercjalizacja wiedzy pochodzącej z nauki napotyka w województwie na szereg trudności. Sporadyczne są przypadki skutecznej współpracy nauki z biznesem. Biznes nie wie czym dysponują naukowcy, nie ma także kompleksowej oferty skupiającej technologie/badania/rozwiązania jakimi dysponuje nauka. Z drugiej strony naukowcy nie posiadają wiedzy na temat potrzeb biznesu oraz trendów rozwojowych panujących na rynku. Przez to wiele z ich osiągnięć pozostaje niewykorzystywanych. Kolejnymi problemami regionalnego transferu wiedzy jest niski poziom znajomości zagadnień związanych z własnością intelektualną, hamujące komercjalizację uregulowania dotyczące własności intelektualnej istniejące na uczelniach oraz niski poziom świadomości znaczenia procesu komercjalizacji. To, a także inne czynniki mają skuteczne przełożenie na niski poziom innowacyjności i konkurencyjności regionalnej gospodarki.
Mając na uwadze powyższe uwarunkowania oraz niewystarczającą skuteczność funkcjonujących jednostek odpowiedzialnych za transfer technologii podjęto decyzję o utworzeniu Łódzkiej Platformy Transferu Wiedzy jako podmiotu wyposażonego w narzędzia stymulujące transfer technologii w regionie. Opracowano koncepcję oraz wdrożono portal internetowy, którego głównym celem jest kojarzenie podmiotów ze sfery nauki i biznesu. Portal umożliwia tworzenie bazy danych stanowiącej swoistą ofertę nauki, a z drugiej strony w bazę potrzeb przedsiębiorstw. To czy bazy zostaną wypełnione danymi zależeć będzie w głównej mierze od chęci udziału społeczeństwa w portalu. Przy udziale firm, uczelni, jednostek naukowo-badawczych portal ma szansę stać się kluczowym elementem wsparcia innowacji w regionie. Sam portal nie będzie w stanie przeprowadzić całego procesu transferu wiedzy dlatego niezwykle ważną rolę odegrać będą musiały istniejące centra transferu technologii. ŁPTW jest źródłem informacji oraz narzędziem umożliwiającym pierwszy kontakt na linii nauka-biznes ale mimo tego osoby, chcące nawiązać współpracę w dalszym ciągu będą potrzebowały pomocy doradczej w przeprowadzeniu procesu komercjalizacji.                   
ŁPTW to także Panorama Kariery - to właśnie tutaj przedstawiciele biznesu mogą, za pośrednictwem zespołu ŁPTW, zamieszczać informacje dotyczące zapotrzebowania na konkretne opracowania (badania, raporty, technologie) uzyskiwane przez uczniów/studentów podczas pisania prac dyplomowych, magisterskich czy doktorskich. Przedsiębiorcy będą mogli również tutaj zamieszczać informacje odnośnie możliwości przyjęcia na staż osób uczących się na określonych kierunkach studiów lub w określonych klasach zawodowych. Z drugiej strony Panorama Kariery  stanie się swoistą ofertą w zakresie tworzonych w danym roku prac dyplomowych, magisterskich, doktorskich. Każdy uczeń, student, nauczyciel lub promotor będzie mógł zamieścić tutaj zarówno tytuł swojej pracy (lub prac tworzonych przez uczniów/studentów, którymi się opiekuje), jak również temat prowadzonych badań.
Kolejnym, niezwykle ważnym narzędziem jakim dysponuje zespół Łódzkiej Platformy Transferu Wiedzy jest model formalno-prawny. Pod pojęciem tym kryje się zbiór umów jakie mogą być zawierane w ramach procesu komercjalizacji wiedzy. Dodatkowo opracowane zostały również przewodniki po prawie patentowym, ochronie własności intelektualnej, po prawach autorskich, etc. To wszystko dostępne jest w formie nieodpłatnej dla każdego zaangażowanego w proces komercjalizacji.

Bardzo ważnym elementem portalu będzie dział poświęcony Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030. Znajdziemy tam informacje odnośnie procesu tworzenia dokumentu, konsultacjach społecznych, a także - w późniejszym terminie – o stanie wdrażanie strategii. Jednym z zadań RSI 2030 jest wypracowanie założeń do Regionalnego Systemu Innowacji wraz ze wskazaniem ról w tym systemie dla poszczególnych aktorów życia gospodarczego. Dzięki ŁPTW dowiemy się jakie instytucje otoczenia biznesu funkcjonują w regionie łódzkim i jakie mechanizmy wspieranie innowacji oferują. Tutaj także opisane zostaną projekty proinnowacyjne, realizowane w województwie łódzkim.
ŁPTW, która została uruchomiona w listopadzie 2012 r. jest drugim serwisem w Polsce, a na pewno pierwszym dla administracji publicznej opracowanym w technologii Responsive Web Design (z ang. tłumacz. własne - "adoptujący się projekt graficzny"). RWD to jedna z najnowocześniejszych koncepcji projektowania stron www, która pozwala na automatyczne dostosowanie się strony www do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Jeśli ktoś uruchamia stronę ŁPTW na wielkim telewizorze podłączonym do internetu - ŁPTW wyświetli się poprawnie dostosowując się automatycznie do rozdzielczości odbiornika. ŁPTW dostosuje się również automatycznie do formatu laptopa, tabletu, czy telefonu komórkowego. To m.in. dzięki wykorzystaniu RWD portal ma szansę stać się kluczowym portalem dedykowanym innowacjom w regionie łódzkim oraz jednym z najważniejszych w kraju. Sama koncepcja projektu graficznego ŁPTW odpowiada najnowocześniejszym trendom tworzenia stron internetowych, których próżno szukać w rozwiązaniach informatycznych w administracji publicznej.
Wszystkich poszukujących informacji na temat wydarzeń innowacyjnych jakie odbywają się w Polsce, klastrów działających w regionie łódzkim, nowinek technologicznych kierunków w jakich idzie rozwój innowacji, partnerów naukowych lub biznesowych zapraszamy do zapoznania się z możliwościami jakie daje Łódzka Platforma Transferu Wiedzy. Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.lptw.lodzkie.pl.
Zapraszamy serdecznie do współpracy i rejestrowania się na portalu wszystkie zainteresowane uczelnie, szkoły średnie, jednostki naukowo-badawcze i przedsiębiorstwa. Zachęcamy również do bezpośredniego kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie i obsługę portalu: [email protected] lub [email protected].

Łukasz Siekiera
Departament ds. Przedsiębiorczości
Urząd Marszałkowski w Łodzi

Współpraca uczelni wyższych z sektorem przedsiębiorstw

Dla sprawnego funkcjonowania systemu innowacji w regionie jednym z najważniejszych czynników jest dobra współpraca uczelni wyższych z otoczeniem, w tym z przedsiębiorstwami. Skuteczne podejmowanie przez przedsiębiorstwa działalności innowacyjnej wymaga, bowiem m.in. uzyskania dostępu do zewnętrznych źródeł wiedzy użytkowej. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw z uwagi na ich ograniczone zasoby ludzkie, techniczne i finansowe. Transfer wiedzy między obu sferami, warunki jego skutecznego i efektywnego przebiegu, jest obecnie przedmiotem ożywionego zainteresowania, tak ze strony nauki, polityki, jak i praktyki zarządzania innowacjami. W regionie łódzkim, tak zresztą jak i w innych regionach naszego kraju, konieczne jest wzmocnienie tej współpracy poprzez wspieranie tworzenia się powiązań z gospodarką na różnych poziomach uczelni – stopniu centralnym, poszczególnych wydziałów, katedr, zespołów badawczych i poszczególnych pracowników. Jest to jednym z kluczowych zadań regionalnej strategii innowacji.
Współpraca jest istotna dla rozwoju obu stron. Nie jest, bowiem tak, że wiedza przepływa jedynie z uczelni do gospodarki. Ważne są również informacje wpływające do uczelni. Uczelnie, bowiem nie mogą funkcjonować w oderwaniu od realiów gospodarczych. Ich działalność naukowa, w pewnym stopniu, musi być odpowiedzią na potrzeby rozwiązań technicznych czy organizacyjnych istniejące w gospodarce. Bez dialogu tych potrzeb i wyzwań nie da się poznać.
Tak, więc z jednej strony uczelnie powinny zasilać przedsiębiorstwa regionu wiedzą i nowymi rozwiązaniami technicznymi, z drugiej uczelnie współpracując z przedsiębiorstwami zwiększają szansę na pozostanie blisko realnych problemów, i ich rozwiązywanie.
Współpraca ta może odbywać się na różne sposoby. Do relatywnie prostych i względnie łatwych do przeprowadzenia należą praktyki studenckie i pracownicze. Myślimy o nich głównie w kontekście studentów, ale mogą one dotyczyć również doktorantów oraz pracowników naukowych pracujących czasowo w przedsiębiorstwach np. w działach badawczo-rozwojowych. Z drugiej strony staże i praktyki obejmują pracowników przedsiębiorstw czasowo zatrudnianych na uczelniach.
Interesującą formą współpracy są również prace licencjackie, magisterskie czy doktoraty pisane w oparciu o problemy techniczne, czy organizacyjne zgłaszane przez przedsiębiorstwa. Dzięki tej formie aktywności jest szansa na budowanie projektów badań naukowych w powiązaniu z praktycznymi problemami istniejącymi w gospodarce. Działania te sprzyjają wymianie wiedzy technicznej i budowaniu współpracy w zakresie prowadzenia wspólnych badań.
Wspólne projekty badawcze są właśnie inną, znacznie bardziej skomplikowaną formą współpracy. Wymagają dojrzałości technicznej oraz wdrożeniowej po stronie przedsiębiorstwa oraz elastycznych procedur badawczych po stronie uczelni. Korzyści z tego typu działań są znaczące. Przedsiębiorstwo dzięki współpracy otrzymuje m.in. dostęp do doświadczonej kadry badawczej oraz do specjalistycznego wyposażenia laboratoryjnego. Uczelnia i jej pracownicy mają możliwość bezpośredniej konfrontacji wyników swej pracy badawczej z zastosowaniami praktycznymi w przemyśle. Sprzyja to powstawaniu nowych pomysłów na projekty badawcze oraz znacząco zbliża działalność badawczą do zastosowań praktycznych.
Współpraca uczelni wyższych z przedsiębiorstwami w województwie łódzkim jest zasadniczo niezadowalająca i wymaga aktywnego wsparcia ze strony regionalnej polityki innowacyjnej państwa. Stosunkowo niski poziom nakładów na badania, kłopoty finansowe zaplecza naukowo-badawczego oraz ograniczony rozwój sektora wysokich technologii mogą doprowadzić do sytuacji, w której gospodarka województwa łódzkiego skazana będzie na technologiczną peryferyjność ze znacząco ograniczonym potencjałem absorpcji najnowszych osiągnięć już nie tylko światowych, ale i krajowych. Wzmocnienie konkurencyjności regionu wymaga, zatem o wiele bardziej dynamicznego rozwoju potencjału badawczego wyższych uczelni, jak i rozwoju innowacyjnych, zwłaszcza wysoko technologicznych przedsiębiorstw. Wydaje się, że proces ten powinien być stymulowany przez państwo, jak i władze regionalne, co wiąże się ze zwiększonym wsparciem ze środków publicznych oraz poprzez partnerstwo publiczno-prywatne do tej grupy przedsiębiorstw. Z punktu widzenia jednostek naukowych dotyczy to głównie wsparcia finansowego i informacyjnego, a także dostępu do programów unijnych wspierających przedsiębiorstwa, jak niedostatek informacji o potrzebach technicznych i produkcyjnych przedsiębiorstw. Z kolei przedsiębiorstwa postulują pod adresem polityki innowacyjnej ułatwienia dostępu do programów unijnych oraz stworzenie systemu informacji o potrzebach przedsiębiorstw w zakresie rozwoju innowacji, a także stworzenie systemu informacji o ofertach instytucji naukowo-badawczych przedsiębiorstw.
Ważne miejsce w postulatach przedsiębiorstw zajmują zagadnienia wsparcia finansowego tworzącego warunki dla skutecznego transferu innowacyjnych rozwiązań. Dotyczy to stworzenia systemu zachęt finansowych do prowadzenia badań na rzecz przedsiębiorstw, w tym dla MSP, rozwoju rynku kapitałowego finansującego wdrożenia nowych technologii, rozwoju systemu zamówień publicznych dla MSP preferującego współpracę z krajowymi instytucjami naukowo-badawczymi itp. Postuluje się także rozwój ośrodków innowacji i przedsiębiorczości będącego pełniącej rolę pomostu we współpracy wyższymi uczelniami z małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Chodzi tutaj o parki naukowe i technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości oraz uczelniane centra transferu technologii.

Prof. dr hab. Edward Stawasz, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki

Dr Paweł Głodek, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na zgierz.naszemiasto.pl Nasze Miasto