Miejska Biblioteka Publiczna w Człuchowie prowadzi duży projekt w ramach programu BLISKO – jest to jest jeden z elementów Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021 – 2025. Tytuł projektu brzmi „Bibliotekę mam po drodze – wchodzę”. Jednym z działań są właśnie warsztaty skierowane do młodzieży licealnej.
- Wiedząc, że młodzież troszeczkę koło biblioteki zatacza takie duże koło, chcemy ich przekonać do siebie. Robimy ciekawe, inspirujące rzeczy, żeby mogli też wyciągnąć dużo dla siebie, a też zdajemy sobie sprawę, że jednak te nowe technologie, narzędzia, aplikacje różnego typu gdzieś tam do nich przemawiają, więc też chcemy je wpleść. - mówi Karolina Baranowska, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Człuchowie.
Audycja radiowa, ale na zawołanie
Pierwsze z zaplanowanych warsztatów dotyczyły tworzenia podcastów, a uczestnikami byli zainteresowani tematem uczniowie drugich klas Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego. Uczniowie przekonali się, że w dzisiejszych czasach wystarczy własny telefon komórkowy, ciekawy temat i dostęp do internetu, by stworzyć audycję mającą potencjał przyciągnąć rzeszę fanów. Jak można było usłyszeć podczas szkolenia, podcasty wciąż stanowią niszę, w której stosunkowo łatwo jest się przebić na rynku – dla młodzieży jest to więc ciekawa opcja, by zaistnieć w internecie.
- Żyjemy w świecie, w którym internet jest tak naprawdę najważniejszy. To już nie jest świat, do którego gdzieś tam wyskakujemy przy okazji, tylko jest to świat, w którym funkcjonujemy co najmniej równolegle. Mówi się, że takie lustrzane odbicie w internecie jest tego świata, w którym jesteśmy w tej chwili, a w tym świecie funkcjonują określone formy wypowiedzi. W internecie te możliwości się rozszerzają. Możemy opublikować np. e-booka na jakiejś platformie albo stworzyć własną audycję a’la radiową, czyli właśnie tak zwany podcast. - mówi Marta Kostecka, prowadząca zajęcia dla licealistów.
Stworzą podcasty o historii Człuchowa
Wiedza zdobyta podczas szkolenia podczas kolejnych działań będzie wykorzystana w praktyce. Biblioteka ma bowiem zamiar przy udziale licealistów z partnerskiej szkoły stworzyć serię podcastów.
- Założenie jest takie, że ten warsztat i teraz zdobycie wiedzy da początek do stworzenia w przyszłym roku takich podcastów historycznych promujących historię ziemi człuchowskiej – żeby uczniowie też w tym brali udział. Może będzie to wywiad z najstarszymi mieszkańcami Człuchowa albo eksplorowanie historii terenów naszego powiatu. To są działania na cały przyszły rok.- wyjaśnia dyrektor MBP w Człuchowie.
Kolejne warsztaty – escape room i sztuczna inteligencja
Poniedziałkowe warsztaty to jednak tylko część działań biblioteki skierowana do młodzieży. Pod koniec października będzie okazja do uczestnictwa w kolejnych zajęciach o nietypowej tematyce. Ciekawie brzmi zapowiedź warsztatów tworzenia własnych escape roomów na podstawie literatury science fiction. Równie interesujące mogą być zajęcia z wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniach edukacyjnych promujących czytelnictwo. Cały projekt zakłada także inne działania oprócz tych skierowanych wyłącznie do młodzieży.
- Poza tym jest cykl szkoleń dla bibliotekarzy, dla animatorów, przeprowadzamy też diagnozę potrzeb lokalnej społeczności – głównie wśród dorosłych i młodzieży. Chcemy się dowiedzieć od naszych mieszkańców, czego potrzebują w ramach działalności biblioteki, co należałoby zmienić, z jakich działań, aktywności chcieliby skorzystać. - mówi Karolina Baranowska.
Wygląda więc na to, że biblioteka zmienia się na lepsze – z miejsca kojarzącego się wyłącznie z książkami zalegającymi na zakurzonych półkach w nowoczesne miejsce dostosowane do współczesnych realiów i potrzeb mieszkańców. Warto więc od czasu do czasu o niej wstąpić - zwłaszcza jeśli jest naprawdę BLISKO.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?