18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Człuchów. Powiat chce utworzyć dwujęzyczne gimnazjum z międzynarodową maturą. Nauczyciele protestują

Beata Gliwka
Był czas kiedy publiczne gimnazjum w Człuchowie kształciło ponad 1000 uczniów. Obecnie jest ich niespełna 400 i z roku na rok ubywa. Co roku zwalniani są kolejni nauczyciele, ale i tak do utrzymania ciągle jest ten sam ogromny budynek szkoły. Jak mówią władze miasta i sami nauczyciele – sytuacja jest krytyczna. Niewiele lepiej pod tym względem dzieje się w szkole podstawowej. Zwłaszcza, od kiedy część dzieci „przechwytuje” szkoła sportowa utworzona przez powiat. Nic dziwnego, że propozycja starosty, aby utworzyć kolejną wzbudził burzę protestów. Pytanie – czy słusznych?

Przypomnijmy, że powiat chce utworzyć dwujęzyczne gimnazjum przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych. W pierwszej klasie uczniowie mieliby zwiększoną liczbę godzin angielskiego, w kolejnych dwóch – byłby on językiem wykładowym dwóch przedmiotów, podobnie w trzech klasach liceum, które kończyć ma się międzynarodową maturą.
Zdaniem nauczycieli, nowa placówka jeszcze pogorszy i tak bardzo trudną sytuację człuchowskich szkół. Dyskutowano o tym podczas spotkania miejskiej komisji oświatowej, na którą przyszli też dyrektorzy i nauczyciele podstawówki i gimnazjum.

- Na obecną sytuację złożyły się trzy okoliczności: niż demograficzny, powstanie szkoły sportowej, gdzie ubyła nam setka uczniów, co z kolei w przeliczeniu na subwencje zabrało nam 500 tys. zł. Nie widzę tymczasem problemu, żeby w nauczaniu początkowym w naszej szkole przygotowywać zdolnych uczniów do przejścia do szkoły sportowej. Dlaczego nie wyszliśmy z propozycją międzynarodowej matury? Odpowiedź jest prosta – kompetencją gmin nie jest prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych – mówił burmistrz Ryszard Szybajło. Przed komisją spotkałem się ze starostą. Skoro jest zapotrzebowanie i pomysł szkoły z maturą międzynarodową, zaproponowałem, aby w naszym gimnazjum otworzyć 1-2 oddziały językowe, które przygotują absolwentów do przejścia do liceum z międzynarodową maturą. Mamy zarówno kadrę jak i miejsce. Nie byłoby wyrywania sobie uczniów, a do gimnazjum mogłaby dołączyć młodzież spoza miasta czy powiatu.

Propozycja burmistrza ma jednak małe szanse na realizację.
- Ta opcja ma wiele wad. Planowane gimnazjum ma 6-letni spójny program nauki. Daje on gwarancję, że uczeń będzie szedł jednym trybem i będzie przygotowany do międzynarodowej matury, kończącej szkołę. Na trzy lata nauki nie przyjdzie do miejskiego gimnazjum nikt z zewnątrz – Chojnic, Złotowa, Szczecinka itp. Jest więc bardzo mało prawdopodobne, abyśmy skorzystali z propozycji miasta – mówi starosta Aleksander Gappa.
To oferta dla rodziców i uczniów, nie ma podobnej w regionie i liczymy, że skorzystają z niej nasi mieszkańcy, ale przede wszystkim osoby spoza powiatu. Pomysł pojawił się po uwagach, jakie zdarzało mi się słyszeć od rodziców, że najbliższe tego typu szkoły są w Koszalinie, Bydgoszczy czy Słupsku, a u nas nie ma. Zespół Szkół Ponadgimnazjalny jest dobrze przygotowany do takiego zadania - zarówno pod względem i infrastruktury, jak i kadry. Nie traktowałbym więc tego w kategorii konkurencji. Wszyscy mieli szansę, aby stworzyć ofertę. Nie możemy stać w miejscu i czekać, aż zrobi to ktoś spoza powiatu. W szkole sportowej połowa uczniów jest z zewnątrz. Gdyby jej nie było poszliby gdzie indziej. Gdybyśmy nie utworzyli szkoły ponadgimnazjalnej w Czarnem, uczniowie z Rzeczenicy poszliby do Białego Boru, z Koczały do Miastka, ci z Debrzna – do Złotowa itp. A tak mamy tam 300 uczniów i kilkadziesiąt miejsc pracy. Podobnie z domem dziecka w Wierzchowie, po likwidacji mogliśmy budynek sprzedać. Dzięki temu, że powstał tam ośrodek socjoterapii zyskaliśmy 40 etatów i pieniądze, które inaczej dostałby kto inny. Widzę więc tylko plusy takich rozwiązań.

Powiat jest ustawowym organem prowadzącym szkoły ponadgimnazjalne i specjalne. Ustawowym organem prowadzącym podstawówki i gimnazja jest gmina. Jej zgoda jest niezbędna, aby zadanie to mógł pełnić powiat. Wystarczy jednak, że będzie to jedna z gmin powiatu.

Tymczasem szacunkowe statystki w miejskiej oświacie są alarmujące. Szkoły złożyły już projekty organizacyjne. Na przyszły rok przewiduje się, że do szkół podstawowych uczęszczać będzie 819 uczniów w 35 oddziałach szkolnych, 75 dzieci w oddziałach przedszkolnych (liczba oddziałów zmniejszy się o 2 oddziały, co spowoduje zmniejszenie zatrudnienia). Przewiduje się likwidację 1 etatu, jednak dochodzi do sytuacji, że nauczyciele będą zatrudnieni prawie na 18-o godzinne etaty, co spowoduje, że w styczniu przyszłego roku miasto będzie musiało dopłacać do wynagrodzeń nauczycieli, do wysokości ustalonej w Karcie Nauczyciela. To niekorzystna sytuacja dla budżetu miasta (bieżący rok był pierwszym, kiedy miasto nie dopłacało do wynagrodzeń nauczycieli ani złotówki). Jeśli chodzi o Gimnazjum nr 1 przewiduje się, że do szkoły uczęszczać będzie 376 uczniów, planuje się utworzenie o 2 oddziały mniej niż w bieżącym roku szkolnym. Tu sytuacja jest krytyczna. W ubiegłym roku tygodniowa liczba godzin realizowanych w szkole wynosiła 791, godzin ponadwymiarowych było 91. Na przyszły rok planuje się 708 godzin i tylko 40 godzin ponadwymiarowych – czyli o 50 mniej. Liczba etatów w tym roku wynosiła 44,36, na przyszły rok planuje się 38,86. Sytuacji demograficzna i nie tylko powoduje, że rok do roku liczba uczniów bardzo maleje. Od roku 2007/8 liczba uczniów zmalała o 206, czyli około 10 oddziałów! Licząc na jeden oddział "półtora etatu nauczycielskiego" - wychodzi 15 etatów nauczycielskich.

Ale nie tylko o miejsca pracy chodzi - miasto ponosi ogromne (i zwiększające się) koszty utrzymania budynków szkół, podczas kiedy dotacja, która "idzie za uczniem" jest coraz mniejsza. Równocześnie trudno gminie walczyć o uczniów "z zewnątrz" na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Tu już na starcie w dużo lepszej sytuacji jest powiat, który ma w swojej kompetencji szkoły ponadgimnazjalne, a do tego szkoły specjalne, szkoły sportowe, artystyczne itp.

Dyplom zawodowy robi różnicę: lepszy start na rynku pracy.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3