Koniec pociągów SKM w Pruszczu Gdańskim
Bezpośrednim organizatorem przewozów w naszym regionie jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. I to właśnie ta instytucja w 2016 r. zadecydowała o tym, że pociągi PKP SKM przestały jeździć do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Urzędnicy powierzyli zadanie skomunikowania z Trójmiastem spółce PolRegio, która jest w tej chwili kluczowym przewoźnikiem kolejowym dla pruszczan. Jak wskazują organizatorzy przewozów, liczba pociągów nieustannie się zwiększa. Dzieje się tak nawet pomimo tłocznego ruchu pociągów towarowych, zmierzających m.in. do trójmiejskich portów.
- Z roku na rok zwiększa się liczba połączeń kolejowych (wojewódzkich) funkcjonujących w obszarze województwa pomorskiego - podaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy pomorskiego urzędu wojewódzkiego. - Obecnie województwo ma podpisane umowy przewozowe z dwoma przewoźnikami kolejowymi (PolRegio S.A i PKP SKM w Trójmieście Spółka z o.o.). W ramach zawartej Umowy PSC – przewoźnikowi PolRegio powierzono obsługę linii komunikacyjnej z Trójmiasta w kierunku Tczewa i Pruszcza Gdańskiego na okres do grudnia 2026 roku. Na linii tej kursują pociągi w bezpośrednich relacjach, które skomunikowane są z pociągami kursującymi po linii komunikacyjnej Wejherowo – Gdańsk Główny, obsługiwanej przez PKP SKM w Trójmieście - dodaje.
Mieszkańcy Pruszcza często wskazują jednak, że to właśnie trójmiejska SKM była najwygodniejszym przewoźnikiem, a oferta spółki sprawiała, że pociągów w ciągu dnia jeździło znacznie więcej.
Pół godziny oczekiwania na pociąg w Pruszczu
Postanowiliśmy sprawdzić, z jaką częstotliwością poruszają się aktualnie pociągi PolRegio, między Pruszczem Gdańskim a Gdańskiem Głównym. W ciągu tygodnia od godz. 7 do godz. 18, na pruszczańskim dworcu zatrzymuje się 25 pociągów regionalnych. To oznacza, że pociągi kursują tu co ok. 30 min. Średnia ta nie wydaje się zbyt uciążliwa dla pasażerów, jednak w porównaniu z ilością przejazdów SKM w Trójmieście, pociągów w Pruszczu jest... 10 razy mniej.
- Pomijając wahnięcia z początku pandemii koronawirusa można powiedzieć, że na liniach elektrycznych na odcinku Gdańsk - Lębork liczba pociągów PKP SKM w ostatnich latach zmieniała się nieznacznie. W grudniu 2021 r. było to ok. 230 pociągów elektrycznych na dobę - podaje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Tymczasem uruchomienie dodatkowych pociągów do Pruszcza, szczególnie w godzinach szczytu, wydaje się w tej chwili praktycznie niemożliwe:
- W godzinach szczytów przewozowych przepustowość linii kolejowej nr 9 nie pozwala na uruchomienie kolejnych pociągów regionalnych - mówi Michał Piotrowski.
Dodatkowy tor, dodatkowe pociągi
Niewątpliwie, większej intensywności ruchu SKM w trójmiejskiej metropolii sprzyja wyznaczenie dwóch torów dla przewozów wyłącznie tego przewoźnika.
- Pociągi PKP SKM w Trójmieście jeżdżą na wydzielonej linii 250 (Gdańsk Śródmieście-Rumia) i są praktycznie jej jedynymi użytkownikami. Pociągi dalekobieżne i towarowe na trójmiejskim odcinku korzystają z sąsiedniej linii 202 - dodaje rzecznik SKM.
Przez jakiś czas mówiono o rozbudowie podobnego toru od stacji Gdańsk Śródmieście, dalej w kierunku Tczewa. Fakt ten pozwoliłby rozszerzyć zakres ruchu SKM m.in. o Pruszcz Gdański. Aktualnie jednak, przewoźnik nie planuje tego typu inwestycji:
- W naszych planach inwestycyjnych na najbliższe lata nie ma wydłużenia linii PKP SKM (Rumia - Gdańsk Śródmieście) do Pruszcza Gdańskiego.
Światełko w tunelu
I choć wydaje się, że fakt ten jednoznacznie przekreśla szanse ponownego pojawienia się SKM na pruszczańskim dworcu, to organizator przewozów na terenie województwa nie wyklucza, że sytuacja ta może się zmienić za kilka lat.
- Od rozkładu jazdy pociągów 2026/2027 wybór operatorów kolejowych do obsługi linii komunikacyjnych na obszarze województwa pomorskiego będzie prowadzony w oparciu o Prawo Zamówień Publicznych. Nie można wykluczyć, iż PKP SKM w Trójmieście złoży najkorzystniejszą ofertę na obsługę m.in. linii komunikacyjnej w kierunku Tczewa - podsumowuje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Tak więc, przez najbliższe cztery lata oferta kolejowych przewoźników w Pruszczu Gdańskim, najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie. Do dyspozycji mieszkańców pozostają aktualne spółki przewozowe, a także prywatne samochody, choć od tych ostatnich, szczególnie w godzinach szczytu, szybszy i bardziej praktyczny wydaje się być rower.
Jarosław Kaczyński nie stawił się przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?