Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak będą wyglądać drogi w Gdańsku w 2012 roku?

Anna Werońska
Węzeł Karczemki
Węzeł Karczemki T. Bołt
Kibice, którzy przybędą na Euro 2012, skorzystają tylko z kilku ukończonych fragmentów dróg. Turyści z zagranicy, którzy w większości wylądują w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy i stamtąd udadzą się do hoteli, a później na stadion PGE Arena, po wyjściu z terminalu ujrzą nowy, pierwszy, tzw. lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego. Długa na prawie 3 km droga, składająca się z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu, będzie przebiegała do ul. Spadochroniarzy.

- Czas realizacji inwestycji to 7,5 miesiąca od daty podpisania umowy, więc koniec prac jest planowany na listopad tego roku - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. Znajdujące się wzdłuż ulicy przebudowane chodniki i ścieżki rowerowe będzie można nazwać wizytówką miasta, jednak pierwsze pozytywne wrażenie u kibiców może szybko minąć, bo im dalej w stronę centrum, tym gorzej. Na kolejnych trzech odcinkach Słowackiego: od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, al. gen. J. Hallera do węzła Marynarki Polskiej oraz od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu pracownicy budowy będą mieli jeszcze ręce pełne pracy.

Co dobrego zostanie nam po Euro 2012? Wybierz najlepszą inwestycję

Urzędnicy podkreślają jednak, że nieskończone inwestycje nie będą rozkopanymi placami budowy i usprawnią ruch samochodowy. - To , że niektóre z odcinków nie zostaną ukończone w 100 procentach na Euro, nie oznacza, że nie będą podczas Euro wykorzystywane - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek. - UEFA postawiła wymóg tzw. efektu komunikacyjnego, czyli przejezdności, co z kolei oznacza, że musimy wybudować przynajmniej po jednym nowym pasie ruchu w każdą stronę. I to zarówno w 2 i 3 zadaniu Trasy Słowackiego, jak również 1 i 2 Trasy Sucharskiego zostanie wykonane.

Ci, którzy przyjadą do Gdańska od strony Warszawy lub Półwyspu Helskiego, skorzystają zaś z nowej, dopiero kilkutygodniowej południowej obwodnicy Gdańska - największego drogowego przedsięwzięcia, które zdąży przed mistrzostwami Europy. Prace budowlane prawie 18-kilometrowej drogi rozpoczęły się jesienią 2009 roku.

- Wykonawca na zakończenie robót ma czas do końca lipca 2012 roku, ale obwodnica będzie przejezdna wcześniej, przed mistrzostwami - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budową zajmuje się konsorcjum Bilfinger Berger Budownictwo SA oraz firma Wakoz. Droga warta prawie 1,5 mld złotych powstaje na odcinku Gdańsk - Koszwały i połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Na co dzień zyskają przede wszystkim gdańscy kierowcy, bo obwodnica odciąży drogi w Śródmieściu, a podczas Euro umożliwi bezpieczny oraz szybki wjazd i wyjazd z Gdańska.

Czytaj także: h

Znani mieszkańcy Pomorza na rok przed Euro 2012

Obwodnica południowa będzie miała trzykilometrową estakadę i pięć dwupoziomowych węzłów - w Straszynie, Lipcach, Przejazdowie, Koszwałach i Gdańsku Olszynce. Ten ostatni stanie się połączeniem z Trasą Sucharskiego, a dokładnie - jej pierwszym odcinkiem, którego kibice za rok w czerwcu, niestety, nie zobaczą. Droga wykonywana przez firmę Budimex za 168 mln zł, dopiero pod koniec 2012 roku połączy obwodnicę południową z węzłem Elbląska, a umowa na jej realizację zostanie podpisana w tym miesiącu.

Podobny termin realizacji będzie miał odcinek od węzła Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu, natomiast jedynym odcinkiem Nowej Sucharskiego, który będzie gotowy przed Euro, będzie trzecie - i jak mówią drogowcy - najłatwiejsze zadanie, od węzła Ku Ujściu do Terminalu Promowego Westerplatte. Firma Skanska zakończy jego trzymiesięczną budowę jeszcze w tym miesiącu. W przeciwieństwie do zadania 1 i 2 nie będzie to jednak trasa przyspieszonego ruchu z dwiema jezdniami, tylko droga zbiorcza z jedną jezdnią po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, raczej nieuczęszczana przez turystów.

Trasa Sucharskiego, długa na ponad 8 km, jest jednak sporym sukcesem finansowym. Miasto planowało przeznaczyć na jej budowę 660 mln zł, jednak konkurencyjne ceny proponowane w przetargach przez kilkudziesięciu kandydatów sprawiły, że inwestycja będzie kosztowała ok. 300 mln mniej, czyli niewiele ponad 361 mln zł.

Podróż między "miastami - gospodarzami" usprawni gotowa Trasa W-Z wraz z węzłem Karczemki, którego budowa zakończy się w maju 2012 roku. - Prace jak do tej pory idą bardzo dobrze - komentuje Piotr Michalski. - Jeszcze w tym miesiącu zamierzamy przenieść ruch na nowy obiekt i z rozpocząć kolejny etap robót na węźle. "Wuzetka" ma być przejezdna już pod koniec tego roku, a prace wykończeniowe i tworzenie tzw. małej architektury potrwają do wiosny 2012. - Nie jest to formalna obietnica, ale deklaracja, jaką otrzymaliśmy od zarządu firmy Skanska, na której można polegać - mówił podczas konferencji na placu budowy Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Budowa Węzła Karczemki i Południowej Obwodnicy Trójmiasta [wideo]

Z Karczemek kierowcy bezpośrednio wjadą na obwodnicę Trójmiasta, a stamtąd na autostradę A1, którą dojadą do miejscowości Nowe Marzy i dalej, ewentualnie do Warszawy, Poznania lub Wrocławia.

Jedyną inwestycją, która do ruchu podczas Euro nie będzie oddana nawet w części, będzie tunel pod Martwą Wisłą, którego budowa zakończony się w 2014 roku.
W trakcie mistrzostw Europy uruchomione zostanie też Centrum Zarządzania, które będzie sterowało zintegrowanym systemem zarządzania ruchem, do którego włączone zostaną największe ciągi komunikacyjne.

Siedziba będzie mieściła się przy ul. Wyspiańskiego. Niecały tydzień temu ogłoszony został przetarg na jej przebudowę.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto