Murale na terenie powiatu człuchowskiego - finał zabawy

Redakcja
W odpowiedzi na naszą zabawę, w której prosiliśmy o nadsyłanie zdjęć murali znajdujących się na terenie powiatu człuchowskiego otrzymaliśmy bardzo ciekawe fotografie. Wśród współczesnych malowideł znalazły się zdjęcia murali z Człuchowa z okresu PRL-u, które przysłała pani Dorota. Wśród nadesłanych zdjęć na uwagę zasługuje mural w Rychnowach wykonany w 2017 roku przez Natalię Gudzio. Jednym z najbardziej znanych murali w Człuchowie okazuje się być, ten który znajduje się nad Jeziorem Urzędowym - promenada przy ul. Łąkowej i ul. Jacka i Agatki. Za udział w zabawie i nadesłane fotografie bardzo dziękujemy!

Mural najogólniej rzecz biorąc to każde malowidło, które powstało bezpośrednio na ścianie. Przy tym założeniu historia murali sięga dziesiątek tysięcy lat i zaczyna się w prehistorycznych jaskiniach. Najstarszym takim znaleziskiem są wizerunki w Jaskini Chauveta we Francji – liczą sobie około 30 tysięcy lat! Podobne dzieła odnaleziono w Lascaux (Francja), Altamirze (Hiszpania), w budowlach zasypanych pyłem wulkanicznym Pompejów, w ruinach pałacu Knossos na Krecie oraz w egipskich piramidach.

Jak powstawały te najstarsze ścienne malowidła, prototypy dzisiejszych murali? Przy użyciu prostych farb sporządzonych z pigmentu i gliny, które nakładano przy pomocy gąbek z mchu, poprzez pryskanie z wydrążonych kości lub po prostu rękoma.

Z czasem technikę malowania na ścianach udoskonalono, zrodziły się różne metody nakładania farby. Najważniejsze dwie to technika fresco oraz fresco-secco.

Fresco to nakładanie farby na mokry tynk – w ten sposób pigment zostaje zaabsorbowany, a pod wpływem powietrza wchodzi w reakcję chemiczną i ostatecznie włącza się w strukturę ściany. Technika ta nie wymaga więc żadnych dodatkowych spoiw, wiążących barwnik ze ścianą, a wykonane nią malowidło jest bardzo trwałe i przez długie lata zachowuje intensywne barwy – przykładem mogą być XVI-wieczne freski Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

Fresco-secco zaś to technika starsza (stosowana już w starożytnej Grecji i Rzymie), w której farba łączyła się z podłożem dzięki czynnikowi wiążącemu. Pierwotnie rolę spoiwa pełniły wosk pszczeli i żywice, a także żółtko lub białko jajka (tempera), później – różnego rodzaju oleje i kleje.

O ile od czasów starożytnych do epoki odrodzenia i baroku malowidła ścienne miały wartość czysto artystyczną, o tyle z czasem odkryto inne możliwości, jakie stwarzały. Zaczęto je wykorzystywać w celach reklamowych (zgodnie z doniesieniami pierwsze firmy wykonujące murale reklamowe funkcjonowały w Stanach Zjednoczonych już w latach 70. XIX wieku) oraz jako sposób wyrażenia poglądów na kwestie społeczne i polityczne.

Kolebką tak pojętego współczesnego muralu jest Meksyk. To tam w latach 20. i 30. XX wieku działali legendarni twórcy malowideł ściennych na czele z Diego Riverą, który wykonał m.in. serię murali chwalących przemysł Detroit. Powstałe w latach 50. w USA malowidła krytykowały politykę Josepha McCarthy’ego, intensywnie także malowano na ścianach w okresie walk w Irlandii Północnej. Jeśli natomiast chodzi o nasze podwórko, murale były szczególnie popularne w czasach PRLu. Z jednej strony służyły one komunistycznej propagandzie i reklamowały rynkowych monopolistów (jak choćby wielkie malowidła zapraszające na zakupy do Pewexu), z drugiej – powstawały dzieła anonimowe krytykujące komunistyczny reżim (np. wizerunki ludzi unoszących ręce jak przed rozstrzelaniem, wykonane przez Włodzimierza Fruczka na warszawskiej Woli w latach 70.).

Dziś już murale na stałe wkomponowały się w krajobraz miejski. Często pełniąc funkcję czysto użytkową – reklamową, niektórzy twórcy jednak dążą do przywrócenia im statusu sztuki zaangażowanej, komentującej bieżące wydarzenia lub upamiętniającej te historyczne. Przykładem takiego malowidła może być mural Silva Rerum powstały z okazji 750-lecia lokacji Krakowa, który, co ciekawe, w maju 2008 roku został ogłoszony największym muralem na świecie. Upamiętniające historię malowidła ścienne tworzą również artyści z Gdańskiej Szkoły Muralu, którzy m.in. we wrześniu bieżącego roku wykonali mural nawiązujący tematycznie do powstania Narodowych Sił Zbrojnych.

Bibliografia:

www.fryderykwwarszawie.pl

www.muralia.pl

www.airbrushlab.nazwa.pl

www.murals.pl

www.goodlooking.pl

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Mural, http://pl.wikipedia.org/wiki/Mural_Silva_Rerum)

Rusza kanał TV dla seniorów, Antena HD

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie