Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polacy masowo zakładają sklepy internetowe. Obecnie jest ich blisko 44,5 tys.

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W 2020 r. w Polsce zarejestrowano prawie 12 tys. nowych sklepów internetowych.
W 2020 r. w Polsce zarejestrowano prawie 12 tys. nowych sklepów internetowych. 123RF
W ubiegłym roku polscy przedsiębiorcy zarejestrowali prawie 12 tysięcy nowych sklepów internetowych, przez co ich liczba wzrosła o ponad 20 proc. względem roku 2019. Obecnie jest ich blisko 44,5 tys. W 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł.

Z powodu wprowadzenia wielu obostrzeń i zamrożenia gospodarki w zeszłym roku z powodu pandemii koronawirusa w Polsce, wielu przedsiębiorców przeniosło swój biznes do internetu. Jak wynika z badania Bisnode, a Dun & Bradstreet Company w zeszłym roku w Polsce zarejestrowano blisko 11,8 tys. nowych sklepów internetowych, przez co ich liczba wzrosła o 21,5 proc. względem roku 2019. Obecnie jest ich blisko 44,5 tys.

W związku z tym, że tak dużo sklepów rozpoczęło swój e- biznes, przełożyło się na ogromną konkurencję. Nie wszyscy to wytrzymali, w ubiegłym roku ponad 5,6 tys. sklepów internetowych zawiesiło działalność, z czego tylko 1,2 tys. wróciło na rynek. Z pozostałej liczby 320 upadło i zostało trwale wykreślonych z rejestru, a 4,1 tys. firm pozostaje zawieszonych- wynika z danych.

Jarek Wasilewski z ExpertSender prognozuje, że sklepów internetowych w Polsce dalej będzie przybywać, jednak dodaje, że po zniesieniu obostrzeń i ewentualnym końcu pandemii tempo rozwoju branży e-commerce zwolni. - Część klientów powróci do tradycyjnych zakupów. Co jednak nie oznacza, że zmniejszy się konkurencja między działającymi już e-sklepami- pisze.

Z kolei z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.

- Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata– mówi Grzegorz Łaptaś, partner PwC.

Przeprowadzone na potrzeby analizy PwC badanie konsumentów pokazuje, że ponad 74% Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. zamierza je nawet zwiększyć.

Jak wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych odwiedzalność sklepów w pierwszym tygodniu po zakończeniu trzeciego lockdownu był o ok. 20 proc. niższa w porównaniu do pierwszego tygodnia lutego ubiegłego roku. Największą popularnością cieszyła się sobota 6 lutego.

Eksperci zwracają uwagę, że większe zainteresowanie klientów zakupami w pierwszym tygodniu handlu po ponownym otwarciu sklepów jest efektem odrabiania zaległości zakupowych. Z kolei odwiedzalność w kolejnych tygodniach powinna utrzymywać się na poziomie ok. 70-75 proc. w stosunku do ub. roku.

   

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy masowo zakładają sklepy internetowe. Obecnie jest ich blisko 44,5 tys. - Portal i.pl

Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto