Powiat człuchowski. Nie ma kasy na budowę ronda w Rzeczenicy i remont "25" w Człuchowie

Wojciech Piepiorka
Rondo w tym miejscu w dalszym ciągu istnieje tylko na papierze
Rondo w tym miejscu w dalszym ciągu istnieje tylko na papierze Wojciech Piepiorka
Jest projekt, jest pozwolenie na budowę, brakuje najważniejszego - pieniędzy. W tym roku nie rozpocznie się zapowiadany wcześniej remont drogi krajowej nr 25 w granicach administracyjnych Człuchowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma skąd wziąć około 30 mln złotych potrzebnych na to zadanie.

- W tym roku skupiamy się na dużych zadaniach infrastrukturalnych, takich jak budowa mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna, budowa obwodnicy Słupska i południowej obwodnicy Gdańska oraz rozbudowa Węzła Karczemki na obwodnicy Trójmiasta - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - W tej chwili nie jesteśmy jeszcze w stanie powiedzieć kiedy ruszy remont drogi krajowej nr 25 w obrębie miasta Człuchów. Plany wydatków są układane z roku na rok i w tym momencie nie wiadomo jakie inwestycje zostaną wykonane w 2011 i następnych latach.

- Jestem po rozmowie z dyrektorem GDDKiA Franciszkiem Rogowiczem, który przekazał mi informację, że w tym roku są marne szanse na rozpoczęcie tego remontu - mówi Ryszard Szybajło, burmistrz Człuchowa. - My ze swojej strony zrobiliśmy wszystko, co do nas należało: za około 500 tys. zł sfinansowaliśmy projekt, uzyskaliśmy też pozwolenie na budowę.

Zgodnie z porozumieniem spisanym przez człuchowski ratusz i GDDKiA, do remontu fragmentu ulicy Dworcowej od skrzyżowania z Zamkową do ronda w okolicach dawnej komendy policji, a także całej ulicy Słowackiego ma dojść w latach 2010-2012. Przebudowa będzie prawdopodobnie etapowana, bo nie uda się jej rozpocząć i zakończyć w jednym roku - głównie dlatego, że inwestor nie będzie od razu w stanie wyłożyć potrzebnej sumy.

- Choć budżet mamy napięty, to gdyby GDDKiA zdecydowała się w tym roku rozpocząć remont, na pewno byśmy sobie poradzili - mówi Szybajło. - Nie ukrywam jednak, że korzystniejszym rozwiązaniem dla nas jest rozpoczęcie tej inwestycji w przyszłym roku, bo wtedy budżet będzie bardziej elastyczny.

Remont Dworcowej i Słowackiego w całości sfinansuje generalna dyrekcja, ale miasto weźmie na siebie koszt robót wodno-kanalizacyjnych. To wydatek rzędu 3 mln zł.
- Nie czekając na GDDKiA, podjęliśmy decyzję, że już w tym roku będziemy wymieniać azbestowe rury wodociągowe na ulicy Słowackiego od torów do granic miasta - mówi burmistrz Szybajło. - W tym rejonie miasta jest bowiem problem z ciśnieniem wody. Na to zadanie przeznaczymy 300 tys. zł.

Na rondo też nie ma pieniędzy
Nie mamy dobrych wieści także dla mieszkańców Rzecze-nicy. Budowa ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 25, drogi wojewódzkiej nr 202 do Czarnego i drogi powiatowej do Przechlewa znów nie znalazła się w planie wydatków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ta inwestycja jest odkładana w ten sposób od kilku lat. Potrzeba na nią około 8-9 mln zł, jednak GDDKiA tych pieniędzy nie znalazła w tegorocznym budżecie. W Gdańsku zapewniają, że zdają sobie sprawę jak potrzebna jest przebudowa skrzyżowania i liczą, że jednak uda się ją rozpocząć. - W kwietniu centrala będzie porządkować finanse, wtedy zobaczymy ile pieniędzy zostanie i ile trafi do naszego oddziału - mówi Piotr Michalski, rzecznik oddziału GDDKiA w Gdańsku.
Przypomnijmy, że budowa ronda formalnie się już rozpoczęła. Były to jednak tylko prowizoryczne prace, jak wytyczenia geodezyjne. Wszystko po to by nie wygasło pozwolenie na budowę.

Co z przejazdem kolejowym?
Gdy za około 350 tys. zł spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowała przejazd kolejowy na ul. Słowackiego w Człuchowie, niemal od razu jej przedstawiciele zapowiadali kiedy ten sam przejazd będzie znów remontowany.
Po "naprawie" przejazdu był on w tak samo fatalnym stanie jak przed, a niektórzy kierowcy twierdzili nawet, że w gorszym. Temat został poruszony na niedawnej debacie kolejowej w Czarnem. - Przede wszystkim zależało nam na wymianie szyn, bo były one w tym miejscu tak zużyte, że koła pociągów uderzały o śruby stopowe - mówił Mirosław Rudzik z Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie. - Przed remontem szukaliśmy firmy, która zajęłaby się na nasze zlecenie wymianą sześciu torów, likwidacją jednego i wymianie nawierzchni drogowej. Żaden wykonawca nie chciał się podjąć tego zadania, dając nam jednocześnie gwarancję na wykonane prace. Byliśmy więc zmuszeni dokonać remontu własnymi siłami. Będziemy jednak szukać firmy, która zajmie się remontem przejazdu w czasie, kiedy będzie remontowana droga krajowa nr 25.

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3