Wydany został „Atlas jezior i rzek powiatu człuchowskiego”. Kompendium wiedzy dla turystów, wędkarzy, studentów...

Dariusz Stanecki
fot. Dariusz Stanecki, Karol Dziemiańczyk, Maciej Wdowczyk
„Atlas jezior i rzek powiatu człuchowskiego” to pierwsze kompleksowe opracowanie zbiorników wodnych oraz rzek powiatu człuchowskiego. Publikacja zawiera aktualne dane morfometryczne i batymetryczne jezior, dane morfometryczne i fizyko-chemiczne rzek, informacje na temat prowadzonej gospodarki rybacko – wędkarskiej, dane historyczne, a także unikatowe zdjęcia i szereg ciekawostek.

Autorzy „Atlasu jezior i rzek powiatu człuchowskiego”:
Karol Dziemiańczyk - miłośnik przyrody i zapalony wędkarz. Działacz społeczny, prezes Koła PZW w Człuchowie. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu Ichtiologii i Akwakultury. Z zawodu policjant, z wykształcenia ekonomista.

Maciej Wdowczyk - działacz społeczny. Członek zarządu koła PZW w Człuchowie oraz prezes klubu karpiowego. Absolwent studiów podyplomowych na kierunku Ichtiologia i Akwakultura. Prowadzi własną działalność gospodarczą posiada wykształcenie wyższe techniczne.

Karol Dziemiańczyk:
Pomysł na tę książkę zrodził się w 2016 roku. Wtedy to razem z Maciejem przygotowaliśmy o wiele skromniejsze wydawnictwo: „Człuchowskie jeziora – dla wędkarzy i nie tylko”. Po jego publikacji otrzymaliśmy dużo pozytywnych opinii. To była zachęta do zrobienia czegoś więcej. Pomyślałem, że możliwe jest opracowanie jezior i rzek w całym powiecie. Przygotowałem wstępny projekt badań, a do współpracy zaprosiłem ponownie Macieja. O tym, jak dużą pracę trzeba będzie wykonać, przekonałem się później.

W ten sposób, praca nad „Atlasem jezior i rzek powiatu człuchowskiego” rozpoczęła się już w 2016 roku. Polegała ona na inwentaryzacji jezior. Dotychczas, dane na ten temat były bardzo zróżnicowane i nieprecyzyjne. Dane na temat rzek powiatu człuchowskiego były jeszcze bardziej fragmentaryczne.

Maciej Wdowczyk:
W 2017 roku rozpoczęliśmy już konkretne działanie według opracowanego planu. Była to praca w terenie przez cały rok, podczas której zajęliśmy się rzekami naszego powiatu.
W roku 2018 i w 2019 prowadziliśmy dalsze badania i zajęliśmy się opracowywaniem jezior , a w 2020 roku pozostało nam uzupełnienie i dopracowywanie publikacji.

Karol Dziemiańczyk:
Przede wszystkim „Atlas jezior i rzek powiatu człuchowskiego” ma na celu zinwentaryzowanie jezior i rzek powiatu człuchowskiego oraz innych ciekawych zbiorników wodnych niebędących jeziorami, oraz opowiedzenie o nich.
Kolejnym celem było przeprowadzenie badań tych obiektów oraz pozyskanie najnowszych, precyzyjnych danych. Skupiliśmy się także na odpowiednim ich zaprezentowaniu w sposób przystępny i zrozumiały dla czytelnika. Ponadto chcieliśmy pokazać piękno człuchowskiej ziemi, oraz zaprezentować zmiany zachodzące w hydroświecie, w perspektywie stuletniej.

Maciej Wdowczyk:
Układ książki jest tak skonstruowany, że zaczynamy od ogólnych informacji o powiecie człuchowskim, o jego klimacie, opadach, o tym jak na przestrzeni 100 lat kształtowała się liczba jezior, ich powierzchnia oraz przelicznik – informujący o tym, ile jezior przypada na jednego mieszkańca w powiecie. Stworzyliśmy strukturę tych jezior według własności, użytkowania rybackiego, charakteru wody oraz wielu innych czynników.

Karol Dziemiańczyk:
Atlas zawiera spis wszystkich jezior powyżej jednego hektara oraz większych rzek i cieków wodnych. Wskaźnik jeziorności powiatu człuchowskiego jest niemal dwukrotnie wyższy niż średnia krajowa, czyli mamy jednak czym się chwalić. Odtworzyliśmy i pokazaliśmy nasze jeziora w retrospekcji stuletniej - zebraliśmy dane o jeziorach na przestrzeni wieku. Opisaliśmy wszystkie jeziora, które istniały 100 lat temu, których już dzisiaj nie możemy podziwiać. Zbierając te informacje, korzystaliśmy ze starych przedwojennych map i opisów. Wyniki naszych badań pokazały, że zniknęło lub prawie zniknęło z naszego krajobrazu 19 jezior.

Maciej Wdowczyk:
Postępujący coraz szybszy proces eutrofizacji, prowadzi do coraz szybszego zaniku jezior. Z całego powiatu człuchowskiego zanikło 8,5% powierzchni jezior w ciągu 100 lat.

Karol Dziemiańczyk:
Z wyliczeń wynika, że najdłużej w powiecie człuchowskim przetrwa jezioro Rychnowskie w mieście Człuchów. Jest ono również najgłębszym jeziorem powiatu. Największym natomiast jeziorem tego obszaru jest jezioro Szczytno w gm. Przechlewo.

Maciej Wdowczyk:
Opisaliśmy ichtiofaunę poszczególnych jeziori rzek. Zrobiliśmy też takie zestawienie częstości występowania określonego gatunku. Z całą pewnością można powiedzieć, że najbardziej powszechną rybą w powiecie człuchowskim jest szczupak, okoń, lin i płoć. Największym zagrożeniem naszych jezior jest bardzo inwazyjny sumik karłowaty.

Karol Dziemiańczyk:
Prezentujemy również ciekawostki dotyczące opisywanego jeziora, czy rzeki. Podajemy właściciela, kto jest użytkownikiem rybackim danego akwenu oraz rodzaj prowadzonej tam gospodarki. Zamieściliśmy też zdjęcia i informacje historyczne.
W ramach publikacji odkryliśmy jedno nowe jezioro lobeliowe i jedno ramienicowe, w ten sposób na terenie powiatu człuchowskiego mamy 15 jezior lobeliowych i 5 ramienicowych.

Opracowaliśmy również rzeki powiatu człuchowskiego.

Pierwszą część atlasu stanowią rzeki dorzecza Wisły, gdzie jego osią jest rzeka Brda. Podobnie jak w przypadku jezior, rzeki opisujemy podając nazwę geograficzną, nazwy potoczne, nazwy niemieckie, opis położenia i opis jej biegu. Zamieściliśmy dane o tym, przez jakie rezerwaty przepływają, obszary chronionego krajobrazu oraz obszary Natura 2000. Podajemy informacje o ciekawych miejscach, które wstępują w danym biegu rzeki, czyli pomniki przyrody, miejsca kultu, miejsca ważne historycznie oraz lokalizację dawnych młynów. Jeżeli dana rzeka jest przydatna do celów wędkarskich, posiada ikonkę rybki. Jeżeli dana rzeka nadaje się na spływy kajakowe, umieszczony jest symbol kajaka. Na koniec tego działu zamieszczamy dane statystyczne. Najdłuższą rzeką w pow. człuchowskim jest Brda. Na drugim miejscu jest Czernica, na trzecim miejscu jest rzeka Chrząstowa.

Maciej Wdowczyk:
Jeżeli chodzi o techniczne sprawy związane z książką, publikacja złożona jest w w twardej oprawie. Strony książki to kartki z papieru kredowego o wysokim połysku. Zrobiliśmy to celowo mając świadomość, że jeżeli ktoś sobie weźmie tą książkę na spacer czy też na rybki i zaskoczy nas niespodziewany deszczy czy nawet nam się lekko wodą za chlapie, to bardzo łatwo woda spływa z takich kartek i nie rozmaże nam się druk.

Karol Dziemiańczyk:
Nasze wydawnictwo jest wynikiem pracy w terenie. Byliśmy nad każdym jeziorem, nad każdą rzeczką opisaną w publikacji. Zachęcamy czytelników do podjęcia wyzwania, aby zwiedzać z atlasem poszczególne miejsca. Atlas – to gotowy przewodnik turystyczny oraz informator przebogatego hydroświata naszego regionu. To opowieść o rzekach i jeziorach, przeznaczona dla turystów, mieszkańców, wędkarzy, miłośników przyrody i historii regionu. Publikację wzbogaca bogata dokumentacja zdjęciowa. To pierwsze tego typu opracowanie.

Maciej Wdowczyk:
Książka „Atlas jezior i rzek powiatu człuchowskiego” dostępna jest w sklepie wędkarskim w Człuchowie i Chojnicach, w Muzeum Regionalnym w Człuchowie, w OsiR Człuchów i Przechlewo, w punktach informacyjcnych w Człuchowie i Debrznie oraz u wydawcy - w Print Vision w Rychnowach.